فرمت فایل : docx
حجم : 6467
صفحات : 176
گروه : مدیریت |
پایان نامه بررسی رابطه میان شخصیت برند و وفاداری مشتریان در بخش محصولات لوازم خانگی شهرستان سبزوار
چکیده
اهمیت برند و تاثیر آن در فروش محصولات شرکت ها به طور فزاینده ای در حال گسترش بوده و آگاهی از شخصیت برند و ابعاد آن به سبب تاثیر گذاری بر رضایت، ارزش ادراکی و وفاداری مشتریان برای شرکت ها حائز اهمیت می باشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع توصیفی می باشد و هدف از آن شناسایی رابطه بین شخصیت برند و وفاداری مشتریان در بخش محصولات لوازم خانگی فروشگاه های شهرستان سبزوار می باشد. مدل پژوهشی طراحی شده بر مبنای مدل شخصیت برند آکر((1997 و مدل ماندهاچیتارا و پولتهونگ((2011 شکل گرفته است. اعتبار محتوایی و سازه پرسشنامه های پژوهش با استفاده از نظرات خبرگان و روش های تحلیل عاملی اکتشافی و شاخص KMO سنجیده شده و برای سنجش پایایی پرسشنامه ها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه نیز متناسب با نیاز آماری از نرم افزار آماری علوم اجتماعی (SPSS)، نرم افزار اکسل و نرم افزار روابط ساختای خطی((LISREL در قالب توصیف داده های پژوهش، توصیف متغیرهای اصلی پژوهش، تحلیل داده های پژوهش و تحلیل عاملی تاییدی استفاده گردید. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها تایید تمامی فرضیه های پژوهش و معناداری تمامی عوامل موجود در مدل مفهومی را نشان داده است. به عبارت دیگر بین شخصیت برندهای مورد مطالعه و وفادای مشتریان به آن ها رابطه معنا داری وجود دارد.
واژگان کلیدی: برند،شخصیت برند، وفاداری مشتریان، بخش محصولات لوازم خانگی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات پژوهش
-1 -1مقدمه....................................................................................................... 2
-2 -1 بیان مساله............................................................................................... 3
-3 -1اهمیت وضرورت پژوهش.............................................................. ............ 4
-4 -1اهداف پژوهش.................................................... ..... ................................
-1-4-1 هدف کلی........................................................... ............................. 5
-2-4-1 اهداف جزئی.......................................................... .......................... 5
-5 -1سوالات پژوهش...................................................................................... . 6
-1-5-1 سوال اصلی پژوهش........................................................................... 6
-2-5-1 سوالات فرعی پژوهش........................................................................ 6
-6 -1فرضیات پژوهش........................................................................................ 6
-1 -6-1فرضیه اصلی..................................................................................... 6
-2 -6-1فرضیات فرعی.................................................................................. 6
-7 -1 استفاده کنندگان از پژوهش......................................................................... 7
-8 -1قلمرو پژوهش............................................................................................ 7
-1-8 -1 قلمرو زمانی................................................................................ .. 7
-2-8-1 قلمرو مکانی..................................................................................... 7
-3-8-1 قلمرو موضوعی................................................................................ 7
-9 -1تعاریف، واژه ها و اصطلاحات.................................................................... 8
-1-9-1 تعاریف مفهومی................................................................................. 8
-2-9-1 تعاریف عملیاتی................................................................................. 9
-10-1روش شناسی پژوهش............................................................................ 10
فصل دوم: مبانی نظری پژوهش
-1 -2مقدمه...................................................................................................... 12
-2 -2شخصیت برند............................................................................................ 13
عنوان صفحه
-1-2-2 مفهوم برند و نقش آن در حوزه ی خدمات.............................................. 13
-2-2-2 مفهوم شخصیت برند........................................................................... 14
-3-2-2 چارچوب شخصیت برند...................................................................... 17
-4-2-2 ابعاد شخصیت................................................................................... 19
-5-2-2 شخصیت برند و شکل دهی به ادراک.............. ..................................... 2
-6 -2-2 تجانس میان شخصیت انسانی و برند.................................................... 20
-7-2-2 تصویر برند....................................................................................... 24
-8-2-2 هویت برند........................................................................................ 25
-9-2-2 چارچوب تئوریک هویت برند............................................................... 29
-10-2-2 شخصیت برند و رجحان برند............................................................. 30
-11-2-2 شخصیت برند و فعالیت های ترفیعی................................................... 30
-12-2-2 ارزش ویژه برند.................................................................... ......... 31
-13-2-2 اعتبار برند..................................................................................... 39
-14-2-2 اعتماد برند..................................................................................... 40
-15-2-2 ارتباط برند..................................................................................... 41
-16-2-2 وفاداری برند.................................................................................. 42
-17-2-2 وجهه برند...................................................................................... 43
-18-2-2 ویژگی های برند جهانی.................................................................... 44
-19-2-2 مدل های مربوط به برند................................................................... 45
-3 -2 وفاداری.................................................................................................. 55
-1-3-2 مفهوم وفاداری.................................................................................. 55
-2-3-2 چارچوب ارزش ادراکی، رضایت مندی، اعتماد و وفاداری...................... 57
-3-3-2 ابعاد وفاداری.................................................................................... 63
-4-3-2 بازاریابی رابطه مند و ارتباط آن با وفاداری مشتریان.............................. 67
-4 -2 رابطه ی شخصیت برند با میزان وفاداری مشتریان........................................ 70
-1-4-2 وفاداری به نام تجاری......................................................................... 7
عنوان صفحه
-2-4-2 تئوری ویژگی شخصیت افراد............................................................... 71
-3-4-2 شخصیت برند.................................................................................... 72
-4-4-2 تاثیر اعتبار برند بر وفاداری مشتریان................................................... 72
-5 -2 پژوهشهای انجام شده................................................................................. 75
-1-5-2پژوهشهای خارجی.............................................................................. 75
-2-5-2پژوهشهای داخلی................................................................................ 81
-6 -2جمع بندی مطالب ومعرفی مدل مفهومی پژوهش............................ ........... 84
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
-1 -3مقدمه....................................................................................................... 87
-2 -3روش پژوهش............................................................................................ 87
-3 -3جامعه آماری............................................................................................. 87
-4 -3نمونه و روش نمونه گیری........................................................................... 87
-5 -3روش و ابزار جمع آوری دادهها.................................................................. 88
-1-5-3 پرسشنامه شخصیت برند و وفاداری...................................................... 88
-6-3 ویژگی های فنی ابزار اندازه گیری............................................................... 92
-1-6 -3روایی........................................................ .................................... 92
-2 -6 -3پایایی.............................................................................................. 100
-7 -3روش تجزیه و تحلیل داده ها........................................................................ 101
-1-7-3 توصیف متغیرهای اصلی پژوهش......................................................... 101
-2-7-3 تحلیل داده های پژوهش...................................................................... 101
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
-1 -4 مقدمه...................................................................................................... 103
-2 -4 توصیف داده های پژوهش.......................................................................... 104
-1-2-4 توصیف متغیرهای جمعیت شناختی... ................................................... 104
-2-2-4 توصیف متغیرهای اصلی پژوهش......................................................... 108
-3 -4 تحلیل داده های پژوهش............................................................................. 11
ج
عنوان صفحه
-1-3-4 بررسی فرض نرمال بودن دادههای مربوط به پرسشنامه.......................... 111
-4 -4 بررسی سوالات پژوهش............................................................................. 112
-1-4-4 یافتههای مربوط به سوال اصلی پژوهش................................................ 112
-2-4-4 یافتههای مربوط به سوال فرعی اول پژوهش.......................................... 115
-3-4-4 یافتههای مربوط به سوال دوم پژوهش................................................... 118
-5 -4 بررسی فرضیات پژوهش........................................................................... 121
-6-4 تحلیل عاملی تاییدی متغیرهای پژوهش.......................................................... 140
-1 -6 -4تحلیل عاملی تائیدی مرتبه اول شخصیت برند....................................... 141
-2 -6 -4تحلیل عاملی تائیدی مرتبه دوم شخصیت برند........................................ 144
-3 -6 -4تحلیل عاملی تائیدی مرتبه اول وفاداری مشتریان................................... 147
-4 -6 -4تحلیل عاملی تائیدی مرتبه دوم وفاداری مشتریان................................... 148
-7 -4بررسی مدل ساختاری پژوهش..................................................................... 151
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات پژوهش
-1 -5 مقدمه........................................................ ............................................. 154
-2 -5 یافته های پژوهش............................................ ........................................ 154
-1-2-5 یافته های حاصل از توصیف داده های پژوهش....................................... 154
-2-2-5 یافته های حاصل از سوالات پژوهش.................................................... 155
-3-2-5 یافته های حاصل از فرضیات پژوهش................................................... 157
-3 -5پیشنهادات پژوهش...................................................................................... 163
-1-3-5 پیشنهادات منتج از فرضیات................................................................. 163
-2-3-5 سایر پیشنهادات.................................................................................. 166
-3-3-5پیشنهاد به پژوهش های آتی................................................................... 166
-4 -5محدودیت های پژوهش............................................................................... 167
-1-4-5 محدودیت های تحت کنترل.................................................................. 167
-2-4-5 محدودیت های خارج از کنترل............................................................ 167
منابع................................................................................................................. 168
پیوست............................................................................................................. 174
د
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول:1-3 مولفه های شخصیت برند و وفاداری..................................................... 89
جدول :2 -3 شاخص KMO و آزمون کرویت بارتلت برای شخصیت برند................. 92
جدول:3-3 واریانس توضیح داده شده توسط فاکتورهای استخراج شده برای شخصیت
برند. 93
جدول :4 -3 ماتریس همبستگی چرخش یافته پرسشنامه شخصیت برند........................ 94
جدول :5 -3 شاخص KMO و آزمون کرویت بارتلت برای وفاداری مشتریان............ 98
جدول: 6 -3 واریانس توضیح داده شده توسط فاکتورهای استخراج شده برای وفاداری
مشتریان............................................................................................................ 99
جدول :7 -3 ماتریس همبستگی چرخش یافته پرسشنامه وفاداری مشتریان................... 99
جدول :8 -3پایایی پرسشنامه به تفکیک ابعاد.......................................................... 101
جدول:1-4 توزیع فراوانی مربوط به جنسیت مشتریان.............................................. 104
جدول:2-4 توزیع فراوانی مربوط به وضعیت تاهل مشتریان.................... ................ 105
جدول:3-4 توزیع فراوانی مربوط به سن مشتریان................................................... 106
جدل:4-4 توزیع فراوانی مربوط به تحصیلات مشتریان...................................... .. 106
جدول:5-4 توزیع فراوانی مربوط به شغل مشتریان................................................. 107
جدول: 6 -4 آمار توصیفی برند سامسونگ............................................................ 108
جدول: 7-4 آمار توصیفی برند ال. جی................................................................. 109
جدول: 8-4 آمار توصیفی برند پارس خزر............................................................ 110
جدول: 9-4 آمار توصیفی برند اسنوا..................................................................... 110
جدول:10-4 نتیجه آزمون نرمال بودن متغیرها....................................................... 111
جدول:11-4 رابطه شخصیت برند سامسونگ و وفاداری به آن.................................. 112
جدول:12-4 رابطه شخصیت برند ال.جی و وفاداری به آن....................................... 113
جدول:13-4 رابطه شخصیت برند پارس خزر و وفاداری به آن................................. 114
جدول:14-4 رابطه شخصیت برند اسنوا و وفاداری به آن......................................... 114
جدول :15-4 آمار توصیفی شخصیت برند سامسونگ............................................... 115
عنوان صفحه
جدول:16-4 آزمون دوجمله ای جهت بررسی وضعیت شخصیت برند سامسونگ......... 115
جدول :17-4 آمار توصیفی شخصیت برند ال.جی................................................... 116
جدول:18-4 آزمون دوجمله ای جهت بررسی وضعیت شخصیت برند ال.جی.............. 116
جدول :19-4 آمار توصیفی شخصیت برند پارس خزر............................................. 117
جدول:20-4 آزمون دوجمله ای جهت بررسی وضعیت شخصیت برند پارس خزر........ 117
جدول :21-4 آمار توصیفی شخصیت برند اسنوا..................................................... 117
جدول:22-4 آزمون دوجمله ای جهت بررسی وضعیت شخصیت برند اسنوا................ 117
جدول :23-4 آمار توصیفی وفاداری به برند سامسونگ........................................... 118
جدول:24-4 آزمون دوجمله ای جهت بررسی وضعیت وفاداری به برند سامسونگ...... 118
جدول :25-4 آمار توصیفی وفاداری به برند ال.جی................................................ 119
جدول:26-4 آزمون دوجمله ای جهت بررسی وضعیت وفاداری به برند ال.جی........... 119
جدول :27-4 آمار توصیفی وفاداری به برند پارس خزر.......................................... 120
جدول:28-4 آزمون دوجمله ای جهت بررسی وضعیت وفاداری به برند پارس خزر..... 120
جدول :29-4 آمار توصیفی وفاداری به برند اسنوا.................................................. 120
جدول:30-4 آزمون دوجمله ای جهت بررسی وضعیت وفاداری به برند اسنوا............ 120
جدول:31-4 نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین شخصیت برند سامسونگ با
وفاداری به این برند...................................................................................... .. 121
جدول:32-4 نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین شخصیت برند ال.جی با
وفاداری به این برند............................................................................................ 122
جدول:33-4 نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین شخصیت برند پارس خزر با
وفاداری به این برند............................................................................................ 122
جدول:34-4 نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین شخصیت برند اسنوا با وفاداری
به این برند........................................................................................................ 123
عنوان صفحه
جدول:35-4 نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین بعد صداقت شخصیت برند
سامسونگ با وفاداری به این برند......................................................................... 123
جدول:36-4 نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین بعد صداقت شخصیت برند
ال.جی با وفاداری به این برند.............................................................................. 124
جدول:37-4 نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین بعد صداقت شخصیت برند
پارس خزر با وفاداری به این برند........................................................................ 124
جدول:38-4 نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین بعد صداقت شخصیت برند
اسنوا با وفاداری به این برند................................................................................ 125
جدول:39-4 نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین بعد اشتیاق و هیجان شخصیت
برند سامسونگ با وفاداری به این برند.................................................................. 126
جدول:40-4 نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین بعد اشتیاق و هیجان شخصیت
برند ال.جی با وفاداری به این برند....................................................................... 126
جدول:41-4 نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین بعد اشتیاق و هیجان شخصیت
برند پارس خزر با وفاداری به این برند................................................................. 12
جدول:42-4 نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین بعد اشتیاق و هیجان شخصیت
برند اسنوا با وفاداری به این برند......................................................................... 127
جدول:43-4 نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین بعد صلاحیت شخصیت برند
سامسونگ با وفاداری به این برند......................................................................... 128
جدول:44-4 نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین بعد صلاحیت شخصیت برند
ال.جی با وفاداری به این برند.............................................................................. 129
جدول:45-4 نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین بعد صلاحیت شخصیت برند
پارس خزر با وفاداری به این برند......................................................................... 129
جدول:46-4 نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین بعد صلاحیت شخصیت برند
اسنوا با وفاداری به این برند................................................................................. 130
جدول:47-4 نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین بعد کمال شخصیت برند
سامسونگ با وفاداری به این برند......................................................................... 130
عنوان صفحه
جدول:48-4 نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین بعد کمال شخصیت برند
ال.جی با وفاداری به این برند............................................................................. 131
جدول:49-4 نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین بعد کمال شخصیت برند پارس
خزر با وفاداری به این برند................................................................................ 131
جدول:50-4 نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین بعد کمال شخصیت برند اسنوا
با وفاداری به این برند........................................................................................ 132
جدول:51-4 نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین بعد قوت و استحکام شخصیت
برند سامسونگ با وفاداری به این برند.................................................................. 133
جدول:52-4 نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین بعد قوت و استحکام شخصیت
برند ال.جی با وفاداری به این برند....................................................................... 133
جدول:53-4 نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین بعد قوت و استحکام شخصیت
برند پارس خزر با وفاداری به این برند................................................................. 134
جدول:54-4 نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین بعد قوت و استحکام شخصیت
برند اسنوا با وفاداری به این برند......................................................................... 134
جدول:55-4 نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین شخصیت برند سامسونگ با
وفاداری نگرشی به این برند................................................................................ 135
جدول:56-4 نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین شخصیت برند ال.جی با
وفاداری نگرشی به این برند................................................................................ 135
جدول:57-4 نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین شخصیت برند پارس خزر با
وفاداری نگرشی به این برند................................................................................ 136
جدول:58-4 نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین شخصیت برند اسنوا با وفاداری
نگرشی به این برند............................................................................................. 136
جدول:59-4 نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین شخصیت برند سامسونگ با
وفاداری رفتاری به این برند................................................................................ 137
جدول:60-4 نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین شخصیت برند ال.جی با
وفاداری رفتاری به این برند................................................................................ 138
عنوان صفحه
جدول:61-4 نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین شخصیت برند پارس خزر ب
وفاداری رفتاری به این برند................................................................................. 138
جدول:62-4 نتیجه آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین شخصیت برند اسنوا با وفاداری
رفتاری به این برند.............................................................................................. 139
جدول:63-4 محدوده دامنه شاخص و خوبی برازش................................................. 140
جدول:64-4 شاخص های مناسب بودن برازش مدل انداز گیری ابعاد شخصیت برند..... 141
جدول:65-4 شاخص های مناسب بودن برازش مدل انداز گیری ابعاد وفاداری مشتریان 147
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار :1 -2 چارچوب شخصیت برند................................................................... 18
نمودار :2 -2هویت برند...................................................................................... 28
نمودار :3 -2چارچوب تئوریک هویت برند............................................................. 29
نمودار:4 -2 مدل ارزش ویژه برندآکر................................................................... 3
نمودار:5 -2 رابطه بین شخصیت برند، ترفیعات فروش و ارزش ویژه برند................. 45
نمودار :6-2 مدیریت ارزش ویژه برند................................................................... 49
نمودار :7 -2 ویژگی های فردی موثربر برند......................................................... 5
نمودار:8 -2 تاثیر سازگاری خود پنداره بر وفاداری به برند...................................... 54
نمودار:9 -2 چارچوب ارزش ادراکی، رضایت مندی، اعتماد و وفاداری.................... 57
نمودار :10-2 بررسی ارتباط میان شخصیت نام تجاری،رضایت، ارزش ادراکی، اعتماد و
وفاداری........................................................................................................ .. 60
نمودار:11-2 مدل وفاداری مشتریان..................................................................... 61
نمودار:12-2 تاثیر وفاداری نگرشی بر وفاداری رفتاری.......................................... 64
نمودار:13-2 مدل وفاداری.................................................................................. 66
نمودار:14-2 بنیان های بازاریابی رابطه مند.......................................................... 68
نمودار : 15-2 ساختار ادراکی............................................................................. 70
نمودار:16-2 تاثیر اعتبار برند بر وفاداری مشتریان................................................ 74
نمودار: 1-3 نمودار کتل مربوط به ابعاد شخصیت برند............................................ 93
نمودار: 2-3 نمودار کتل مربوط به ابعاد وفاداری مشتریان....................................... 100
نمودار:1 -4 توزیع درصد فراوانی مربوط به جنسیت مشتریان.................................. 104
نمودار:2 -4 توزیع درصد فراوانی مربوط به وضعیت تاهل مشتریان......................... 105
نمودار:3 -4 توزیع درصد فراوانی مربوط به سن مشتریان....................................... 106
نمودار:4 -4 توزیع درصد فراوانی مربوط به تحصیلات مشتریان....... ...................... 107
نمودار:5 -4 توزیع درصد فراوانی مربوط به شغل مشتریان..................................... 108
نمودار: 6-4 مدل اندازه گیری شخصیت برند در حالت تخمین استاندارد مرتبه اول...... 142
عنوان صفحه
نمودار: 7-4 مدل اندازه گیری شخصیت برند در حالت عدد معناداری مرتبه اول......... 143
نمودار: 8-4 مدل اندازه گیری شخصیت برند در حالت تخمین استاندارد مرتبه دوم....... 145
نمودار: 9-4 مدل اندازه گیری شخصیت برند در حالت عدد معناداری مرتبه دوم......... 146
نمودار: 10-4 مدل اندازه گیری وفاداری مشتریان در حالت تخمین استاندارد مرتبه اول........... 147
نمودار:11-4 مدل اندازه گیری وفاداری مشتریان در حالت عدد معناداری مرتبه اول... 148
نمودار:12-4 مدل اندازه گیری وفاداری مشتریان در حالت تخمین استاندارد مرتبه دوم. 149
نمودار:13-4 مدل اندازه گیری وفاداری مشتریان در حالت عدد معناداری مرتبه دوم... 150
نمودار: 14-4 مدل ساختاری پژوهش در حالت تخمین استاندارد................................ 15
نمودار: 15-4 مدل ساختاری پژوهش در حالت عدد معناداری.................................. 152
فرمت فایل : docx
حجم : 3691
صفحات : 130
گروه : برق ،الکترونیک و مخابرات |
تولید پراکنده گرایش جدیدی در تولید توان الکتریکی است این ایده به مصرف کننده های الکتریسیته که الکتریسیته مورد نیازشان را خودشان تولید می کنند این اجازه را می دهد که اضافه توان الکتریکی شان را به شبکه توان بفرستند بسیاری از کارخانجات ادارات و خصوصا" بیمارستانها نیاز به منابعی با قابلیت اطمینان بالا برای تولید الکتریسیته و سیستمهای گرمایی هواساز و آبگرم دارند برای بالا بردن اطمینان منابع تغذیه و کاهش هزینه ها برخی ادارات و کارخانجات از تولید ترکیبی یا کارخانجات انرژی کلی استفاده می کنند که اغلب از مواد اضافی نظیر آشغال چوب یا گرمای اضافی حاصل از یک فرآیند صنعتی برای تولید الکتریسیته استفاده می کنند در برخی موارد الکتریسیته از یک سوخت تغذیه شده به صورت محلی مانند گاز طبیعی یا گازوئیل تولید می شود وسپس از گرمایی اضافی منبع انرژی گرمایی ژنراتور برای فراهم آوردن آب داغ و نیز گرمایش صنعتی استفاده می کنند هنگامی که یک فرآیند صنعتی نیازمند مقادیر زیادی گرمایی است که از منابع غیر الکتریکی نظیر سوختهای فسیلی تامین می شود استفاده از یک کارخانه تولید ترکیبی مقرون به صرفه است
تاکنون مسایل نظارتی وتکنولوژیکی بدین مفهوم بوده است که الکتریسیته تولید شده توسط مصرف کننده های خانگی را نمی توان به راحتی و بدون خطر با تغذیه توان ورودی همراه کرد شرکتهای الکتریکی بایستی توانایی جداسازی بخش های شبکه برق را داشته باشند وقتی یک خط از کار می افتد کارگران بایستی از قطع بودن برق قبل از کار روی آن مطمئن باشند آنها همچنین وقت زیادی را صرف می کنند تا کیفیت برق را در شبکه شان حفظ کنند تاسیسات پراکنده برق هم می تواند کنترل این موارد را مشکلتر می کند با ظهور تجهیزات الکترونیک قدرت با قابلیت اطمینان بالا نصب تجهیزات تولید ترکیبی حتی با اندازه های خانگی اقتصادی و بی خطر شده است این تاسیسات می توانند آب داغ خانگی الکتریسیته و گرمایش خانگی را تولید کنند و انرژی اضافی را به شرکت برق بفروشند پیشرفت در الکترونیک موجب ساده شدن دسترسی به مسایل امنیتی و کیفی شرکتهای الکتریکی شده است
در سیستمهای بهم پیوسته برق، با توجه به صرفهجوییهای مقیاس ، تولید انرژی الکتریکی بصورت مرکزی و توسط نیروگاههای بزرگ صورت میگیرد. در سالهای اولیه پیدایش سیستمهای بهم پیوسته، معمولاً سیستم با رشد سالانه حدود 6 الی 7 درصدی در مصرف انرژی الکتریکی مواجه بود. در دهه 1970 مباحثی از قبیل بحران نفتی و مسائل زیستمحیطی مشکلات جدیدی را برای صنعت برق مطرح نمودند، بهگونهای که در دهه 1980 این فاکتورها و تغییرات اقتصادی، منجر به کاهش رشد بار به حدود 6/1 الی 3 درصد در سال شدند. در همین زمان هزینه انتقال و توزیع انرژی الکتریکی نیز به طرز قابل توجهی افزایش یافت. لذا تولید مرکزی توسط نیروگاههای بزرگ، اغلب به دلیل کاهش رشد بار، افزایش هزینه انتقال و توزیع، حاد شدن مسائل زیست محیطی و تغییرات تکنولوژیکی و قانونگذاریهای مختلف غیر عملی شدند.
در دهههای اخیر، تجدید ساختار صنعت برق و همچنین خصوصیسازی این صنعت، مطرح و در برخی کشورها اعمال گشته است. طی این مدت، به خاطر بالا بردن بازده بهرهبرداری و تشویق سرمایهگذاران، صنعت برق دستخوش تغییرات اساسی از لحاظ مدیریت و مالکیت گردیده است، به طوریکه برای ایجاد فضای رقابتی مناسب، بخشهای مختلف آن از جمله تولید، انتقال و توزیع از هم مستقل گردیدهاند. در محیط تجدید ساختار یافته صنعت برق، متقاعد نمودن بازیگران بازار به سرمایهگذاری در پروژههای چندین میلیارد دلاری تولید و انتقال توان آسان نیست.
این تغییر و تحولات از یک طرف و همانطور که قبلاً نیز اشاره شد، عواملی همچون آلودگی محیطزیست، مشکلات احداث خطوط انتقال جدید و پیشرفت فناوری در زمینه اقتصادی نمودن ساخت واحدهای تولیدی در مقیاس کوچک در مقایسه با واحدهای تولیدی بزرگ از طرف دیگر، باعث افزایش استفاده از واحدهای تولیدی کوچک تحت عنوان "تولیدات پراکنده " که به طور عمده به شبکههای توزیع متصل شده و نیازی به خطوط انتقال ندارند، گردیده است .
اکثر تکنولوژیهای تولید پراکنده در جنبه های متعدد مانند عملکرد، اندازه و قابلیت گسترش، انعطاف پذیر هستند. ضمن اینکه استفاده از تولید پراکنده باعث یک عکسالعمل قابل انعطاف به مقداردهی قیمت برق می گردد.
شبکههای توزیع معمولاً به صورت شعاعی طراحی میشوند که هیچ ژنراتوری در سمت بار وجود ندارد. بنابراین وجود ژنراتور در شبکه توزیع روی توان جاری شده و شرایط ولتاژ بار و تجهیزات شبکه الکتریکی تأثیر می گذارد و این میتواند روی پارامترهای عملکردی سیستم، تأثیر مثبت یا منفی داشته باشد .
انرژی الکتریکی تولیدی توسط تولیدات پراکنده در اکثر کشورهای پیشرفته، تحول عظیمی در سیستمهای تولید و انتقال انرژی بوجود آورده که تمام نیازها و مزایای پایه تولید و انتقال در موارد فنی، آکادمیک و بازرگانی را برآورده میکند.
تولید پراکنده انرژی اصطلاح جدیدی نیست. از آغازین روزهایی که بشر برای رفع نیاز خود، به انواع مختلف انرژی نیاز داشت، تولید پراکنده شکل گرفته است، چرا که این انرژی عملاً در نزدیکی محل مصرف آن تولید میشود. تولیدات پراکنده به صورت محلی مورد استفاده قرار میگیرند. با توجه به اینکه این تولیدات نزدیک به مراکز مصرف میباشند، نیازی به انتقال انرژی الکتریکی خروجی آنها در مسافتهای طولانی وجود ندارد. هرچه مصرفکننده به تولیدکننده نزدیکتر باشد، هزینه تأمین انرژی الکتریکی نیز کاهش خواهد یافت.
این مباحث و مسائل باعث شده است که تولید پراکنده به عنوان یک انتخاب مناسب جهت تولید و پاسخگویی به افزایش تقاضای مصرف مطرح گردد.
تحقیقات انجام شده توسط مراکز تحقیقاتی بیانگر استفاده بیش از 25 درصد انرژی الکتریکی تولیدی توسط تولیدات پراکنده تا سال 2010 می باشد. همچنین این رقم طبق تحقیقات NGF تا 30 درصد نیز پیشبینی شده است .
در آمریکا و اروپا تولید پراکنده به یک راهحل ممکن فنی و مالی، برای مصرفکنندگان و تولیدکنندگان تبدیل شده و اعتبار و اطمینان تهیه برق را بسیار بهبود بخشیده است. در اکثر کشورها، تولید پراکنده حدود 10 درصد ظرفیت نصب شده تولید را تشکیل میدهد، اما در کشورهایی نظیر هلند و دانمارک این روش بیش از 30 تا 40 درصد ظرفیت نصب شده را شامل میشود. در برخی کشورها نیز مانند استرالیا، پیشبینی میگردد تا سال 2010 حدود 78 درصد برق این کشور بر اساس انرژی تولیدی توسط این سیستم نوین باشد .
فهرست مطالب
عنوان صفحه
معرفی سیستمهای (تولید پراکنده ( 1
1-1 تعریف تولید پراکنده 2
1-2 اهداف استفاده از تولیدات پراکنده 3
1-3 علل رویکرد به منابع تولید پراکنده 4
1-4 علل رویکرد به منابع تولید پراکنده در ایران 5
1-5 مزایای استفاده از تولید پراکنده 5
1-5-1 مزایای اقتصادی تولید پراکنده از دید مشترکین 6
1-5-2 مزایای اقتصادی تولید پراکنده از دید شرکت توزیع الکتریکی 7
1-6 معایب استفاده از تولیدات پراکنده 7
1-7ساختار تولید پراکنده 8
1-8 اثرات زیست محیطی استفاده از منابع تولید پراکنده 9
مروری بر انواع سیستمهای 13
تولید پراکنده 13
2-1 معرفی انواع تولید پراکنده 14
2-1-1 ماشین حرارتی داخلی 14
2-1-2 توربین احتراقی یا گازی 15
2-1-3 میکروتوربین 15
2-1-4 پیل سوختی 16
2-1-5 توربین بادی 19
2-1-5-1 مزایای بهرهبرداری از انرژی باد 21
2-1-6 فتوولتائیک 22
2-1-7 انرژی گرمایی خورشیدی 24
2-1-8 زمین گرمایی 24
2-1-9 چرخ لنگر 27
2-1-10 واحدهای آبی کوچک 27
2-1-11 بیوماس 28
2-2 جایگاه انرژیهای مختلف در جهان 29
2-3 پتانسیل منابع تولید پراکنده در ایران 33
بررسی پایداری سیستم های قدرت ( از دید:کلی، فرکانس،ولتاژ) 34
3-1 انواع پدیده گذرا در سیستم های قدرت 35
3-2 دسته بندی حالتهای گذرا 36
3-3 پایداری دینامیکی سیستم های قدرت 38
3-3-1 معادلات اساسی 41
3-3-2 روشهای حل عددی 42
3-3-2-1 اعمال قاعده انتگرال گیری برای سلف و خازن 42
3-3-2-2 تفسیر مدل الکتریکی برای روش انتگرال گیری عددی 43
3-4-1 روش پاسخ فرکانسی 45
3-5 کنترل توان راکتیو 50
3-6 انتقال توان الکتریکی 51
3-7 ورودی شبکه 51
3-8 تلفات 51
3-9 خروجی شبکه 52
3-10 نگرانی های سلامتی 52
3-11 مقدمه ای بر سیستمهای کنترل در نیروگاهها 52
3-11-1 فیلدباس 53
3-11-2 سیستم کنترل توزیع یافته (DCS) 58
3-12نگاهی کلی بر تجهیزات حفاظتی 60
3-12-1 خطاهای اتصال کوتاه 60
3-13 انواع رله های حفاظتی 61
3-13-1 رله های اضافه جریان 61
3-13-1-2 مشخصه قطع رله های اضافه جریان 62
3-13-1-3 هماهنگ کردن رله های اضافه جریان 63
3-13-1-4 رله های حفاظت اتصال زمین 64
3-13-2 حفاظت دیستانس 64
3-13-2-1 اساس عمل کرد حفاظت دیستانس 64
3-13-2-2 روش دیگری برای تنظیم رله های دیستانس 66
3-13-2-3 برخی مشکلات و محدودیت های حفاظت دیستانس 67
3-13-2-4 نگاه کلی به انواع رله های دیستانس 67
3-13-2-5 تشخیص نوسان 69
3-13-2-6 اصول حفاظت پشتیبان رله دیستانس 71
3-13-2-7 مشکلات رله دیستانس 73
3-13-2-7-1 تزریق جریان 73
3-13-2-7-2 خروج جریان 74
3-13-2-7-3 خطهای دو مداره 75
3-13-2-7-4 یک مثال کوتاه 76
3-13-3 رله های اضافه بار حرارتی 76
3-13-4 رله های اضافه-کاهش فرکانس 78
3-13-5 رله های حفاظت اضافه-کاهش ولتاژ 79
3-13-6 حفاظت دیفرانسیل 79
3-14 سیستمهای اندازه گیری ماهواره ای 79
3-14-1 سیستم اندازه گیر فازور (PMU) 80
3-14-2 سیستم حفاظتی در سطح وسیع 82
بهبود ساختار شبکه برق با استفاده از قابلیتهای تولید پراکنده و امکانسنجی نصب این منابع در ایران 84
4-1 مقدمه 85
4-2 تعریف منابع تولید پراکنده در کشورهای مختلف جهان: 86
4-3 موانع و مشکلات توسعه منابع تولید پراکنده در دنیا 87
4-3-1 موانع وراهکارها 88
4-3-1-1 راهکارهای کاهش موانع فنی 91
4-3-2 راهکارهای کاهش موانع تجاری 91
4-3-3 راهکارهای کاهش موانع قانونی 92
4-4 مطالعات ابتدایی تولید پراکنده در ایران 92
4-5 دلایل رویکرد به منابع تولید پراکنده در ایران: 93
4-6 ظرفیت های بالقوه منابع تولید پراکنده در ایران: 93
4-7 نتیجهگیری 94
طرح توجیهی فنی – اقتصادی یک مولد تولید پراکنده DG 96
5-1 مقدمه 97
5-2 بررسی بازار 98
5-4 انواع مولدهای گازسوز 101
5-4-1 موتورهای رفت و برگشتی 101
5- 4-2 مکانیزم 102
5-4-3 انواع موتورهای رفت و برگشتی 103
5-4-4 آلایندگی در موتورهای رفت و برگشتی 105
5-5 مطالعات مالی، اقتصادی طرح 107
5-5-1محصولات 107
5-5-2 محاسبه در آمد های سالیانه 108
5-5-3 محاسبه هزینه ها 110
5-5-3-1 زمین 110
5-5-3-2 عملیات ساختمانی 110
5-5-3-3 تاسیسات 111
5-5-3-4 ماشین آلات 112
5-5-3-5 هزینه های قبل از بهره برداری 113
5-5-3-6 برآورد کل هزینه های سرمایه گذاری اولیه 114
5-5-3-7 محاسبه هزینه مواد اولیه 114
5-5-3-8 هزینه تعمیرات و نگهداری و قطعات یدکی 116
5-5-3-9 هزینه پرسنلی 117
5-5-3-10 استهلاک 117
5-5-3-11 هزینه های سالانه بهره برداری 119
5-5-4 سرمایه در گردش 119
5-5-5 هزینه های سرمایه گذاری و راه اندازی طرح 120
5-5-6 منابع تامین وجوه 121
5-5-7 جدول تخصیص منابع 121
5-5-8 تسهیلات 123
5-6 پیش بینی سود و زیان سنواتی 124
5-7 پیش بینی تراز نامه 125
5-8 پیش بینی صورت جریان وجوه نقدی 126
5-9 خلاصه نتایج مطالعات طرح 127
منابع وماخذ 128
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 1-1 تعاریف منابع تولید پراکنده در کشورهای مختلف جهان 2
جدول 1-2 سهم تولید پراکنده از تولید برق در جهان 3
جدول 1-3 درصد گازهای متصاعد شده از دفن زبالهها 10
جدول 1-4 غلظت گازهای خروجی از دودکش نیروگاهها 11
جدول 1-5 کشورهای استفاده کننده از منابع تولید پراکنده و سیاست مربوط به کاربرد آن 12
جدول 2-1 منابع عمده تأمین انرژی و میزان مصرف آنها در جهان 29
جدول 2-3 انرژیهای نو و میزان مصرف آنها در جهان 29
جدول 2-4 فناوریهای بکار رفته در تولیدات پراکنده 30
جدول 2-5 حداکثر توان تولید شده توسط تولیدات پراکنده در کشورهای مختلف 31
جدول 2-6 پتانسیل های موجود در کشور 33
جدول3- 1معادلات دیفرانس حاکم بر یک سلف در روشهای مختلف انتگرال گیری 43
جدول3- 2 معادلات دیفرانس حاکم بر یک خازن در روشهای مختلف انتگرال گیری 43
جدول 4-1 93
جدول 5-1میزان انتشار NOx از موتورهای رفت و برگشتی 106
جدول شماره5-2معرفی محصولات طرح 108
جدول شماره 5-3 محاسبه درآمدهای سالیانه 109
جدول شماره 5-4محاسبه هزینه خرید زمین 110
جدول شماره 5-5 عملیات ساختمانی 110
جدول شماره 5-6 تاسیسات 111
جدول شماره 5-8ماشین آلات 112
جدول شماره 5-9 هزینه های قبل از بهره برداری 113
جدول شماره 5-10 برآورد هزینه های سرمایه گذاری 114
جدول شماره 5-11 محاسبه هزینه تامین مواد اولیه 115
جدول شماره 5-12 هزینه تعمیرات و نگهداری و قطعات یدکی 116
جدول شماره 5-13 هزینه بهره برداری 116
جدول شماره5-14هزینه پرسنلی 117
جدول شماره 5-15 استهلاک 118
جدول شماره 5-16 هزینه های سالانه بهره برداری 119
جدول شماره 5-17 سرمایه در گردش 120
جدول شماره 5-18 هزینه های سرمایه گذاری و راه اندازی طرح 120
جدول شماره 5-19 منابع تامین وجوه 121
جدول شماره 5-20 تخصیص منابع 122
جدول شماره5-21 تسهیلات 123
جدول شماره 5-22 پیش بینی سود و زیان سنواتی 124
جدول شماره 5-23 پیش بینی تراز نامه 125
جدول شماره 5-24 پیش بینی صورت جریان وجوه نقدی 126
جدول شماره 5-25 خلاصه نتایج مطالعات طرح 127
فهرست اشکال
عنوان صفحه
نمودار 1-1 تولید پراکنده 8
شکل 2-1 اجزاء میکروتوربینها 16
شکل 2-3 پیل سوختی پلیمری 18
شکل 2-4 مقایسه انواع مختلف پیل سوختی و یون جابجا شونده 18
شکل 2-5 پیل سوختی در کاربریهای خانگی 19
شکل 2-6 اجزاء توربین بادی 20
شکل 2-7 عملکرد سیستمهای فتوولتائیک 23
شکل 2-8 نرخ افزایش استحصال انرژی از باد و فتوولتائیک در جهان 24
شکل 2-9 نمونهای از یک نیروگاه زمین گرمایی 25
شکل 2-10 نیروگاه زمین گرمایی دو فازی 26
شکل 2-11 نیروگاه زمین گرمایی با سیال تک فاز 26
شکل 3-1مدل الکتریکی برای یک سلف 44
شکل 3- 2مدل الکتریکی برای یک خازن 44
شکل 3-3:پاسخ فرکانسی –مقدار 37
شکل 3-4:پاسخ فرکانسی –اندازه 48
شکل3-5 مفهوم مداری تابع امپدانس یک اندکتانس را نشان می دهد. 48
شکل 3-6 62
شکل 3-7 63
شکل 3 -8:نمودار نحوه عملکرد رله دیستانس 64
شکل 3-9 اساس حفاظت دیستانس 66
شکل 3-10 68
شکل 3-11 69
شکل 3-12اساس تشخیص نوسان(سیستم انداره گیری فازوری) 71
شکل 3-13 روش اتصال رله دیستانس 72
شکل 3-14 تزریق جریان 74
شکل 3-15جریان خروجی. 74
شکل 3-16 خطهای دو مداره 75
شکل 3-17 PSGuard 80
شکل3-18 بلوک دیاگرام سیستم اندازه گیری فازور (PMU) 81
شکل 3-19 نمای کلی از سیستم های حفاظتی به کمک ماهواره 82
شکل 4-1 87
شکل5-1شماتیک یک مولد برق با موتور رفت و برگشتی اشتعال جرقهای 103
مطمئنا شما هم می توانید از همین امسال صاحب یک کسب و کار اینترنتی شوید و طعم درآمد آنلاین را بچشید. ما تا انتهای مسیر با شماییم…
ربات افزایش ممبر واقعی تلگرام روزانه 500 تا 1500 ممبر ایرانی
فرمت فایل : pptx
حجم : 1689
صفحات : 41
گروه : مدیریت |
عنوان: پاورپوینت تحلیل فضای کسب و کار
تعداد اسلاید: 41 اسلاید
فرمت: پاورپوینت
این فایل شامل پاورپوینتی با عنوان تحلیل فضای کسب و کار می باشد که در حجم 41 اسلاید همراه با توضیحات کامل تهیه شده که می تواند به عنوان ارائه کلاسی مورد استفاده قرار گیرد. بخشهای عمده این فایل شامل موارد زیر می باشد:
مقدمه
بهره گیری از شاخه های گوناگون علوم اجتماعی در راهبری بنگاه
ضرورت شناخت محیط
هدف از شناخت فضای کسب و کار
مدل مناسب و مطلوب کسب و کار
الگوی مناسب کسب و کار
تعریف محیط کسب و کار
محیط های بنگاه
لایه های محیط بنگاه
علل تعامل بنگاه با محیط کسب و کار
اهداف اصلی تحلیل فضای کسب و کار
متغیرهای عمده اثرگذار بر محیط کسب و کار
توسعه یافتگی محیط
پیشرفت های فناوری
استراتژی نوآوری و یادگیری
چگونه خود را با محیط متغیر تطبیق دهیم؟
تطبیق بنگاه با محیط متحول
خروجی دیده بانی و تحلیل محیط
لایه های محیط بنگاه
سرفصل هایی که در تحلیل محیط داخلی بنگاه مطالعه می شوند
سرفصل هایی که در تحلیل محیط نزدبک بنگاه مطالعه می شود
مصادیقی از محیط های ملی بنگاه
مصادیقی از محیط فراملی
تحلیل بازارهای رقابتی با استفاده از رویکرد ساختار- رفتار- عملکرد
رویکرد ساختار- رفتار- عملکرد
رویکرد تحلیل در بازارهای رقابتی
ساختار بازار ( محیط نزدیک)
رفتار بنگاه( محیط داخلی)
عملکرد بنگاه( محیط داخلی)
سوالاتی پیرامون شناخت بیشتر محیط نزدیک
پاورپوینت تهیه شده بسیار کامل و قابل ویرایش بوده و در تهیه آن کلیه اصول وعلائم نگارشی و چیدمان جمله بندی رعایت شده و قالب آن را نیز به دلخواه می توان تغییر داد.
فرمت فایل : docx
حجم : 38
صفحات : 25
گروه : مبانی و پیشینه نظری |
مبانی نظری و پیشینه پژوهش خود متمایز سازی
در 25 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx
قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه
خود متمایز سازی
معمولا مشکلات بین والدین و نوجوانان،متعلق به خانواده هایی هستند که والدین فاقد مهارت های ارتباطی با نوجوان هستند.بنابراین،تنش و تضاد و رفتارهای پرخاشگرانهدر این خانواده ها رواج یافته وتوسط نوجوانان نیز آموخته می شود. همین مسئله منجر به بروز تعارض بیشتر در خانواده می گردد(مرادی،1384).
تفکیک اعضای خانواده مستقیما به توانایی آنها در روبرو شدن با یکدیگر ، تعامل بر قرار کردن بدون واکنش عاطفی و توانایی آنها در بودن فیزیکی با هم بدون اضطراب و تضاد مربوط می شود(پلگ ،2005). سیستمی که بوسیله روابط باز یعنی ارتباطات منطقی و تماس عاطفی اعضا با یکدیگر مشخصمی شود بر خلاف سیستمی است که با گسلش مشخص شده است. یکی از عواملی که می تواند بر زندگی افراد یک خانواده در عرضههای گوناگون تاثیر گذار باشد میزان خود متمایزسازی آنان است. بوئن معتقد است که روابط باز موجب تمایز یافتگی نمی شود بلکه موجب کاهش اضطرابمی شود. زمانی که اضطراب پیوسته در سطح پایین بماند اعضا خانواده می توانند در صدد افزایش تمایز یافتگی برآیند(تایتلمن[1] ،2003).
خودمتمایزسازی میزان توانایی فرد برای تمیز فرایند عملی از فرایند احساسی (عاطفی) است که وی تجربه میکند (بوئن، 1978). هام ارتباطات خانوادگی را به عنوان محصول تمایزیافتگی اعضا خانواده میدید و این که ارتباطات خانوادگی بهبود نمییابد مگر اینکه سطح تمایزیافتگی اعضا افزایش یابد. سطح تمایزیافتگی کودک بیشتر تحت تأثیر مادر است. (مهمترین فرد از لحاظ عاطفی به کودک) هر چقدر که فعالیتهای مادر مشوق جدایی عاطفی کودک باشد، کودک به سطوح بالاتری از تمایزیافتگی خواهد رسید و هر چقدر باعث کاهش جدایی عاطفی شود، به عدم تفکیک کودک منجر خواهد شد (هام، 2005).
[1]-Titelman
...
اشکال تمایز یافتگی :
بوئن (1978) تمایز یافتگی را به دو شکل تعریف میکند که در آن فرد قادر است بین عملکرد هیجانی و عقلانی از یک سو و روابط صمیمانه و خودمختاری از سوی دیگر تعادل ایجاد کند. این مفهوم را میتوان به عنوان یک فرایند یا ویژگی شخصیتی بیان کرد (جنکینز، بابلوتز، استوارتز، جانسون، 2005). می توان این فرایند را به وسیله آزمایش کردن توانایی یک شخص در جدا شدن از خانواده اصلی به شکل سالم و بدون طرد شدن یا گسلش عاطفی از طرف خانواده مشاهده کرد. این بدین معنی است که فردی که قادر به جدا شدن با سطح بالایی از تمایز یافتگی باشد ، می تواند از وابستگی عاطفی مخرب در روابط معنی دار و پایدار دوری کند( اصلانی ،1383).
بوئن (1978) بیان کرد که سیستم خانواده در زمانهای استرس یکی از سه نشانه های زیر را نشان خواهدداد : تعارض زناشویی ، ناکارآمدی در بین زن و شوهر ، فرافکنی به فرزند یا دیگران.بوئن توضیح می دهد ، با توجه به نوع خانواده ممکن است یکی از سه راه بالا نسبت به دیگر راه ها، آشفتگی موجود در خانواده را در خود جذب کند یا ترکیبی از این سه روش مورد استفاده قرار می گیرد.
بوئن خانواده های با سطح بالای تمایز یافتگی پایین تر را به عنوان خانواده کمتر بالغ از لحاظ هیجانی همراه با ظرفیت محدود برای نزدیکی و صمیمیت توصیف می کند. او پیشنهاد می کند که چنین زوجینی به منظور داشتن ثبات در ازدواج ، رشد و خود رهبری را فدا می کنند. از طرف دیگر زوجین با سطوح بالاتری از تمایز یافتگی از انعطاف پذیری نقشی ، تماس صمیمی و واکنش هیجانی بهتری برخوردارند به علاوه چنین افرادی می توانند با تفاوت در عقاید یا احساسات تهدید زای دیگران بیشتر کنار بیایند و در موقعیت های تنش زا بهتر عمل کنند.
تمایز یافتگی بر 2 سطح اشاره می کند که فرد می بایست آنها را کسب کند :
1- سطح پایه
2- سطح عملکردی[1]
سطح پایه و عملکردی : بر سطح کلی تمایز یافتگی یا تفکیک خود دلالت دارد. اما سطح عملکردی ، سطح تمایز یافته ای را نشان می دهد که فرد در این جا و اکنون عمل می کند و ممکن است بر حسب شرایط متفاوت باشد. موقعیت یا روابط خاصی ممکن است موجب عملکرد فرد با سطوح پایین تری از تمایز یافتگی شود که در مقایسه با سطح پایه تمایز یافتگی وی متفاوت است. برای مثال شنیدن اخباری چون بازگشت افراد به نقش های قبلی در خانواده رایج است و یا اینکه افراد در هنگام تعطیلات ، خانوادهایشان را ملاقات می کنند ، پیش بینی درگیری ها امکان پذیر است. آنها در پاسخ به دوره ها و شرایط خاص ، نوسان های خلقی بروز می دهند(کنستانتین ، گیوشا[2] ،2003). سطح کارکردی به علت تاثیرات بیرونی از زمانی به زمانی دیگر تغییر پیدا می کند. اما سطح پایه پایدار است و به وسیله شرایط بیرونی تغییر نمی کند. همچنین تغییرات در سطح پایه می تواند اتفاق بیفتد به شرط اینکه تغییرات در سطح کارکردی در دوره زمانی طولانی اتفاق بیفتد و پایدار بماند(گریفین و آپوستال[3] ،1993). فرد سالم نیاز دارد تا از سیستم اصلی اش متمایز شود. سطح پایه تمایز یافتگی فرد ، در شرایط استرس زا مشاهده می شود ، اما سطح عملکردی فرد در شرایط معمولی بروز می کند(بارتلت[4] ،2007).
[1]-Basic and Functional
[2]-Constantin , M ,Gushe
[3]-Griffin , Apostal
[4]-Bartlett
...